Blogger Widgets ASSALAMUALAIKUM............SALAM SEJAHTERA...............SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU UMIE.................................................................TERIMA KASIH....................................

Wednesday, 1 May 2013

Perkara yang dilihat oleh guru pembimbing terhadap guru pelatih - Siri 3

PENYELIAAN  KLINIKAL
Konsep  :  Proses bimbingan yang merangkumi ciri-ciri seperti pemerhatian pengajaran secara langsung, pengumpulan data daripada pemerhatian penganalisaan tingkah laku mengajar dan aktiviti untuk meningkatkan mutu pengajaran.

Objektif  : Pensyarah, guru pembimbing dan guru pelatih berganding bahu dalam usaha untuk :
                 a. memperkembangkan potensi kekuatan dan kemahiran guru pelatih.
                 b. mengenal pasti  dan memperbaiki kelemahan pengajaran dan pembelajaran guru pelatih.

Fasa-fasa Penyeliaan Klinikal :
a. Konferensi  Prapemerhatian  
-  Dilaksanakan sebelum pengjaran bermula.
-  Menjalin hubungan baik antara guru pembimbing dan guru pelatih.
-  Guru pembimbing dan guru pelatih membincangkan aspek-aspek penting tentang Rancangan Pengajaran 
    Harian atau apa-apa aspek penjelasan guru pembimbing.
-  Kedua-dua pihak berunding  demi mencapai persetujuan mengenai aspek-aspek yang perlu diberi fokus         semasa pemerhatian.
b. Pemerhatian
-  Masuk ke kelas bersama-sama.
-  Guru pembimbing membuat pemerhatian dan mengumpul data mengenai aspek fokus menggunakan               instrumen pemerhatian.
-  Pada masa yang sama guru pembimbing perlu peka dan sensetif terhadap isu-isu yang kritikal dan tidak di      jangka boleh berlaku semasa pengajaran dan pembelajaran.

c. Konferensi Pascapemerhatian    
-  Guru pembimbing memberi maklum balas, menggalakkan guru pelatih membuat refleksi dan menjelaskan       amalan mengajar.
-  Guru pembimbing boleh meminta pandangan atau memberi cadangan kepada guru pelatih  untuk                    memperbaiki pengajaran mereka.
-  Jika perlu, guru pembimbing menarik perhatian guru pelatih kepada isu-isu luar jangkaan tetapi penting dan
    perlu bimbingan.
-  Fokus perbincangan pada fasa ini ialah kenal pasti kekuatan dan kelemahan pengajaran serta cadangan pe
    nambahbaikan.

  ANALISIS: GURU PEMBIMBING MEMBUAT REFLEKSI DAN ANALISIS BAGI KONFERENS
                      PASCAPEMERHATIAN UTK MEMPERBAIKI STRATEGI BIMBINGAN.  

No comments:

Post a Comment