Blogger Widgets ASSALAMUALAIKUM............SALAM SEJAHTERA...............SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU UMIE.................................................................TERIMA KASIH....................................

Wednesday, 1 May 2013

Peranan Guru Pembimbing ke Arah Melahirkan Guru yang Berketrampilan - Siri 4

KEMAHIRAN PEMERHATIAN

KONSEP : Suatu proses yang sistematik mengumpul maklumat tentang sikap, perlakuan atau amalan serta  kemahiran mengajar guru pelatih dalam situasi sebenar. Menginterpretasi data berkenaan untuk menjelaskan kekuatan dan kelemahan guru pelatih.

CIRI PEMERHATIAN YANG BERKESAN
-  Tidak bersifat menilai dan menghukum.
-  Melibatkan pengumpulan data secara empiris(berdasarkan pemerhatian bukan teori)
-  Berasaskan hubungan yang terbuka dan saling mempercayai.
-  Menggunakan instrumen yang berkesan.
-  Pemerhatian dibuat secara menyeluruh tetapi pengumpulan data mestilah berfokus. Penentuan berfokus         dibuat  melalui :
a. Kontrak semasa prapemerhatian
b. Isu Kritikal semasa pemerhatian
c. Keperihatinan kepada pemerhatian lalu
-  Pemerhatian melibatkan dua proses iaitu :
a. menjelaskan apa yang diperhatikan  (data).
b. menginterpretasikan maklumat berkenaan (jelaskan mengapa ia wujud dan berkesan).

MODEL  PEMERHATIAN
** Model  Pemerhatian  Klinikal  iaitu pra, semasa dan pasca pemerhatian.
** Model  Cognitive  Coaching  iaitu  proses pemerhatian, perbincangan tentang perancangan, pemerhatian dan refleksi secara kolaboratif (berkongsi idea, kerjasama).

1 comment: