Blogger Widgets ASSALAMUALAIKUM............SALAM SEJAHTERA...............SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU UMIE.................................................................TERIMA KASIH....................................

Wednesday, 1 May 2013

GURU PEMBIMBING - KEMAHIRAN PEMERHATIAN

TUJUAN PENYELIAAN DILAKSANAKAN:
-  Membantu guru pelatih menyepadukan teori dengan amali dalam pengajaran dan pembelajaran.
-  Membimbing guru pelatih membina himpunan kemahiran mengajar berdasarkan refleksi ke atas amalan  
kendiri. 
-  Menguasai pendekatan dan strategi pengajaran dan pembelajaran.
-  Menjadi satua mekanisme memperbaiki dan penambahbaikan amalan pengajaran pembelajaran.
-  Membina teori tersendiri, ilmu binaan dan ilmu profesional keguruan.

INSTRUMEN PEMERHATIAN:
a. Instrumen Pemerhatian Formatif
    -  Boleh menggunakan instrumen berbentuk kuantitatif dan kualitatif.

b. Instrumen Penilaian Sumatif
    -  Lebih untuk kegunaan penyeliaan.
    -  Berbentuk skala, kadar, ulasan mengenai kekuatan dan kelemahan guru pelatih.
    -  Komponen penilaian merangkumi :
    1. Kemahiran interpersonal  dan  intrapersonal.
    2. Pengetahuan tentang mata pelajaran.
    3. Pengajaran dan pembelajaran.
    4. Komunikasi.
    5. Pengurusan bilik darjah.
    6. Penilaian.
    7. Kokurikulum.
    8. Peranan lain.

KEPENTINGAN FOKUS PEMERHATIAN:
 -  Membantu guru pelatih mencapai matlamat perkembangan profesional.
 -  Membekalkan maklumat kepada guru pelatih tentang perkara yang perlu dibaiki dan cara membaiki.
 -  Guru pelatih lebih bersedia  dan terarah dalam menerima maklum balas daripada guru pembimbing.
 -  Membantu guru pelatih melihat dan memahami secara spesifik aspek kekuatan dan kelemahannya.
 -  Membina keperihatinan guru pelatih terhadap isu yang spesifik serta perbincangan mendalam.

TEKNIK KOMUNIKASI BERKESAN DALAM PENYELIAAN:
A. Kemahiran membina hubungan
-   mesra, saling mempercayai dan rasa selamat supaya lebih bersedia untuk berbincang.
-   Guru pembimbing membina suasana sekeliling dan tingkah laku yang meyakinkan.
B. Kemahiran mendengar
-   meluangkan masa untuk mendengar dan kurangkan menyampuk.
-   mencuba untuk benar-benar memahami apa yang diperkatakan.
-   menumpukan perhatian sepenuhnya.
-  perkara yang perlu didengar: a. Isi kandungan pelajaran yang dinyatakan.
                                                b. Perasaan yang dilahirkan melalui tingkah laku tanpa lisan.
                                                c. Perasaan yang dinyatakan.

1 comment: