1. Tentukan setiap ayat yang dibina mengandungi subjek dan predikat.
2. Setiap subjek dan predikat itu mestilah diperluas agar ayat menjadi lengkap.
3. Untuk memperluas subjek dan predikat ayat yang dibina, pelajar bolehlah menggunakan kata bantu, kata bilangan, kata keterangan, penanda wacana dan sebagainya.
4. Pelajar boleh mengemukakan teknik menyoal atas setiap ayat inti atau ayat utama yang
dibina itu. Contoh:
Ayat inti Alina membaca surat.
siapa? bagaimana? siapa?
Subjek + Predikat Alina anak jiran baharu saya
diperluas lagi berkali-kali membaca
surat yang baru diterima daripada kakaknya.
Ayat lengkap Alina anak jiran baharu saya berkali-kali membaca surat yang baru
diterima daripada kakaknya.
5. Setiap ayat yang ditulis itu mestilah tepat dan disemak agar tidak ada kesalahan ejaan, tanda baca,
imbuhan, struktur ayat dan sebagainya.
6. Kesilapan yang dibuat akan menyebabkan markah pelajar dipotong.
No comments:
Post a Comment